« »

Nuoret matkivat

1 kommentti Kirjoitettu helmikuu 15, 2009 Muokattu tammikuu 10, 2016

”Tämän päivän tieteessä ja kulttuurissa yritetään välttää kaikki mikä voisi muistuttaa kopioimista, imitoimista tai mimesistä. Silti ihmisen käytöksessä ei ole juuri mitään, mikä ei olisi opittua ja oppiminen perustuu imitoimiseen. Jos ihminen yhtäkkiä lakkaisi imitoimasta kaikenlainen kulttuuri lakkaisi olemasta.” René  Girard[1]

Perheen vaikutusvalta lasten mallien antajana joutuu yhä varhaisemmin kilpasille kavereiden, nuorisokulttuurin, median, musiikin ja muodin kanssa. Perhe joutuu taistelemaan vaikutusvallastaan lapsen maailmassa yhä suurempien ja tehokkaampien valtojen kanssa. Vanhempien tarjoamat periaatteet käytännöt ja mallit jäävät usein häviölle kaverimaailmassa vallitsevien trendien mukaan. Joskus se voi olla nuoren pelastus. Onneksi malleja löytyy muualtakin kuin perheestä.

Murkkuikäiselle on tärkeää olla sekä toisten kaltainen että erilainen. Ristiriita ei ole niin ankara kuin miltä se kuulostaa, koska kaikki muutkin haluavat samaa. Jopa yksilöllisiä eroja korostavilla erikoisuuksillaan nuori muistuttaa kavereitaan, jotka kilpailevat siitä kuka on erilaisempi kuin muut. Erilaisetkin voivat järjestäytyä trendien ja muotivirtausten mukaisiin klaaneihin ja niihin, jotka tukevat pyrkimystä samanlaiseen erilaisuuteen.

Kasvattajan huoli ei enää ole seuraako nuori isän vai äidin, tai heidän sukunsa mallia. Kummatkin ovat menettäneet entisen vaikutusvaltansa malleille, joilla ei ole enää mitään tekemistä sukujen tai vanhojen heimoperinteiden kanssa. Viimeinen yritys vaikuttaa lapsen elämän suuntaan kohdistuu perheen ulkopuolella olevien roolimallien valintaan. Siihenkin vaikuttamisen mahdollisuudet käyvät yhä heikommiksi, jos nuori alkaa viettää aikaansa porukoissa joiden luonteesta vanhemmilla on yhä vähemmän käsitystä. Monen vanhemman viikonlopun voimattomaksi toiveeksi jää, ettei nuori eksyisi liian huonoon ja kaltaisekseen tekevään seuraan.

Huoli perustuu kokemuksen kautta opittuun tietoisuuteen siitä, että nuoren imitointi ei vaikuta vain ulkoisiin maneereihin ja pukeutumistapaan. Pelkästään sellaisen imitointi ei pitäisi tuottaa kenellekään vanhemmalle kovin syvällistä huolestumista. Tyylivaikutteet ovat pinnallisia ja ohimeneviä. Jokainen isä ja äiti aavistaa, että seura vaikuttaa myös siihen mitä nuori alkaa pitää haluttavana ja tavoiteltavana tässä elämässä. Vaikka vanhemmat kuinka haluaisivat uskoa nuorensa ”itsenäiseen päättelykykyyn”, eli haluun seurata vanhempiensa esimerkkiä, he tietävät kokemuksesta, että seuran arvomaailma voi helposti voittaa kotoa opitun arvomaailman vaikutuksen.

Eikä tässä mitään ihmeellistä ole. Kummallista on se, että vanhemmat uskovat olevansa eri veneessä.


[1] Girard, Rene. Things hidden… s.7

Avainsanat: , , , , , , , , , , ,
« »

1 Kommentti

  1. Kyösti Nuttukontio
    Kirjoitettu heinäkuu 18, 2017 kello 17:51 | Suora linkki kommenttiin

    Kiitos Daniel.Juurikin kirjoittamasi on nyt sattunut kohdallemme.Äiti itsesyytöstelee ”mitä olen tehnyt väärin”.Mutta minkä hän tekee,on tehnyt sen mitä yksinhuoltaja kahden lapsen kanssa on voinut ja lopun ”hoitelee”kaveripiiri.Itse tulin tähän uusioperheeseen niin myöhään,että omat itsesyytökseni ovat varsin miedot,mutta harmittaa kun kaverit vie poikaa.On nyt jo täysi-ikäinen,joten vaikuttamismahdollisuutemme ovat nolla.Voi vain rukoilla,että säästyy pahimmalta. 🙁 Äiti,eli vaimoni,säälittää.

Kommentoi

Sähköpostisi tulee aina pysymään salassa, emmekä näytä sitä julkisesti. Pakolliset kentät ovat merkitty *

* *

Sisällysluettelo

  • Viimeisimmät kommentit

    • Salla sanoi 3 kuukautta sitten:
      https://forums.catholic.com/showthread.php?t=89182 New Catholic Encyclopedia (2003): “Mortification. The deliberate restraint that one places on na... Lutherin väkivaltainen Jumala
    • Salla sanoi 3 kuukautta sitten:
      Aamen tuohon mitä sanot! Pseudo-Dionysioksen määrittelemän klassisen kolmi-vaiheisen tai -tasoisen matkan purgatio oli puhdistumisvaihe ja kiira... Lutherin väkivaltainen Jumala
    • Daniel Nylund sanoi 3 kuukautta sitten:
      ”Tästä näkökulmasta Lutherin anselmilaispohjainen ajatus on helpotus: jos pahuus vaatii sovituksen rankaisemalla, se rankaisu ja viha on jo kohd... Lutherin väkivaltainen Jumala
    • Jannu sanoi 3 kuukautta sitten:
      Tässä hauska marssilaulu USA:n merijalkaväeltä: "One, two, three, four, every night we pray for war! Five, six, seven, eight, rape, kill, muti... Lutherin väkivaltainen Jumala
    • Salla sanoi 3 kuukautta sitten:
      Tuomas Akvinolaisen legitimoima erottelu ajallisista ja iankaikkisista rangaistuksista, mikä erottelu on edelleen voimassa katolisessa ajattelussa, o... Lutherin väkivaltainen Jumala

Hae teoblogista

Uusimmat artikkelit

  • Mimeettinen tartuntatilasto

    Sivulatauksia sitten 26.1.2009

  • 0186408