« »

Malli muuttuu kilpailijaksi

0 kommenttia Kirjoitettu maaliskuu 6, 2009 Muokattu tammikuu 10, 2016

Totisesti olet hupsu mies etkä varmaan ole nähnyt lainkaan elämää, vaan olet kasvanut säkissä. Sillä ei ihminen voi elää, ellei hän tunne itseään toista ihmistä paremmaksi, eikä ole niin kurjaa ihmistä, ettei hän jossain asiassa tuntisi itseään toista ihmistä paremmaksi. Mika Waltari[1]

Kahden välinen jännite selitetään yleensä osapuolten erilaisuudella. Girardin mukaan todellinen syy on useimmiten päinvastainen: Joudumme eri leireihin, koska tavoittelemme samaa.[2]

Alkulaumasta asti toisen tarttuvan liikkeen tai himoitsevan katseen imitointi on välittömästi tuottanut kilpailuasetelman. Vasta paljon myöhemmin samaa haluaminen on poikkeuksellisesti tuottanut myös yhteistyötä.

Jos minä alan sinun innoittamanasi haluta jotain, sinä havaitset haluamasi asian tai henkilön minun haluni kautta entistä haluttavammaksi. Sen huomatessani myös minun haluni siihen yltyy. Myönnämme sen tai emme, alamme tulla toistemme kilpailijoiksi. Kilpailija aina vahvistaa halun kohteen arvoa ja kiihottaa halua samaan.

Haluamme saada mitä hänellä on tai olla mitä hän on. Vaikka kuinka pitäisimme halumme salassa, havaitsemme pian että halumme on tarttunut muihinkin. Mitä useampi kilpailija löytyy, sitä korkeammalle nousee yhteisen halumme markkina-arvo. Samassa suhteessa kiihtyy myös samaa tavoitelevien keskinäinen kilpailu.

Markkinoilla syntyy yliarvostettuja osakkeita. Reaali- ja markkina-arvon välille jää ahneen kilpailun puhaltamaa ilmaa, mimeettisen kiiman höyrystä paisunut kupla. Seuraavaksi kilpaillaankin siitä kuka nopeimmin pääse tästä yhteisen himon kohteesta eroon.

Jos ei ennen ole uskonut halun tai haluttomuuden tarttuvuuteen, mimeettiseen epidemiaan, sijoittakoon viimeiset säästönsä osakkeisiin ja seuratkoon päivittäin niiden arvon kehitystä.


[1] Waltari Mika, Sinuhe Egyptiläinen, WSOY 1947, s. 73.

[2] Girard René. Collective Violence and Sacrifice in Shakespeare’s Julius Caesar 11, 12

Avainsanat: , , , ,
« »

Kommentoi

Sähköpostisi tulee aina pysymään salassa, emmekä näytä sitä julkisesti. Pakolliset kentät ovat merkitty *

* *

Sisällysluettelo

  • Viimeisimmät kommentit

    • Salla sanoi 3 kuukautta sitten:
      https://forums.catholic.com/showthread.php?t=89182 New Catholic Encyclopedia (2003): “Mortification. The deliberate restraint that one places on na... Lutherin väkivaltainen Jumala
    • Salla sanoi 3 kuukautta sitten:
      Aamen tuohon mitä sanot! Pseudo-Dionysioksen määrittelemän klassisen kolmi-vaiheisen tai -tasoisen matkan purgatio oli puhdistumisvaihe ja kiira... Lutherin väkivaltainen Jumala
    • Daniel Nylund sanoi 3 kuukautta sitten:
      ”Tästä näkökulmasta Lutherin anselmilaispohjainen ajatus on helpotus: jos pahuus vaatii sovituksen rankaisemalla, se rankaisu ja viha on jo kohd... Lutherin väkivaltainen Jumala
    • Jannu sanoi 3 kuukautta sitten:
      Tässä hauska marssilaulu USA:n merijalkaväeltä: "One, two, three, four, every night we pray for war! Five, six, seven, eight, rape, kill, muti... Lutherin väkivaltainen Jumala
    • Salla sanoi 3 kuukautta sitten:
      Tuomas Akvinolaisen legitimoima erottelu ajallisista ja iankaikkisista rangaistuksista, mikä erottelu on edelleen voimassa katolisessa ajattelussa, o... Lutherin väkivaltainen Jumala

Hae teoblogista

Uusimmat artikkelit

  • Mimeettinen tartuntatilasto

    Sivulatauksia sitten 26.1.2009

  • 0186408