« »

Fariseukset ihmiskunnan peilinä

5 kommenttia Kirjoitettu helmikuu 21, 2010 Muokattu tammikuu 10, 2016

Markuksen Jeesus on usein napit vastakkain fariseusten kanssa, mutta Matteus, Luukas ja vielä enemmän Johannes on kuvaillut näitä keskusteluja paljon perusteellisemmin. Siksi teen syrjähypyn Markuksesta ja keskityn yhteen tuimaan episodiin, jonka kaikki muut evankelistat kirjaavat toisiaan täydentäen.

Jotkut ihastelevat muuten niin lempeän Jeesuksen suorastaan brutaalin ankaraa kieltä:

Te teeskentelijät! Te olette kuin kalkilla valkaistut haudat. Ulkopuolelta ne kyllä ovat kauniita mutta sisältä täynnä kuolleiden luita ja kaikkea saastaa… te tulette syypäiksi kaikkeen viattomaan vereen, joka maan päällä on vuodatettu…

Te olette lähtöisin Saatanasta. Hän on teidän isänne, ja hänen halunsa te tahdotte tyydyttää…

Toiset ovat samoista teksteistä vaivaantuneita. Ne eivät millään tunnu sopivan yhteen sen kanssa, mitä Jeesus muuten opetti. Onko tämä muka hyvä esimerkki vihollisen rakastamisesta? Tämä kuulostaa auttamattoman ahdasmieliseltä ja kohtuuttoman ankaralta puheelta, ei ollenkaan Jeesuksen kaltaiselta. Pahimmillaan näitä tekstejä pidetään antisemitistisinä.

Girardilaisessa tulkinnassa Jeesus esittää tässä kaikkein suorasukaisimman analyysin pyhitetystä väkivallasta kaikkien kulttuurien kulmakivenä. Hän paljastaa muutamalla lauseella sen perinnön, jonka vallassa kaikki kansat ja yksilöt elävät kunnes heräävät tajuamaan sokean sidonnaisuutensa uhriutta vaativaan väkivaltaan. Vaikka Jeesus osoittaa sanansa fariseuksille, hän puhuu heidän kauttaan koko ihmiskunnalle.

Avainsanat: , , ,
« »

5 Kommenttia

  1. kinde
    Kirjoitettu helmikuu 23, 2010 kello 21:30 | Suora linkki kommenttiin

    Moi!

    Jeesus puhui rakkaudesta ja yhtenäisyydestä, mutta oliko erillisyys silti se mikä Jeesusta liikutti? Koska, jos Jeesus teki rakkaudesta tekonsa, hän olisi ymmärtänyt että muutos on mahdollista, jopa pahimmassa ihmisessä.
    Oliko Jeesus puheillaan mukana siinä negatiivisessa, vihaa lietsovassa ketjussa jota vastaan hän taisteli?

    • Kirjoitettu helmikuu 24, 2010 kello 06:19 | Suora linkki kommenttiin

      Kiitos Kinde kommentistasi. Kysymyksesi on ymmärrettävä ja aiheellinen varsinkin näin ankaraa Jeesuksen tekstiä lukiessa. On niitä muitakin.
      Minä olen aika vakuuttunut, että hän oli ainoana vapaa tuosta vihaa lietsovasta ketjusta ja että hän kykenisi myös vapauttamaan muut siitä, vaikka sama ketju oli ensin murskaava hänet.
      Uskon että tämä käy tulevissa teksteissäni koko ajan ilmeisemmäksi.
      Toivottavasti kuulen sinusta vielä.

  2. kinde
    Kirjoitettu helmikuu 24, 2010 kello 16:20 | Suora linkki kommenttiin

    Kiitos nopeasta vastauksesta.

    Saattaa olla, että mä tulkitsen näitä tekstejä oman katkeruuden ja vihan kautta, ja sitäkautta saan vääristyneen kuvan Jeesuksen sanoista.

    • Kirjoitettu helmikuu 24, 2010 kello 18:51 | Suora linkki kommenttiin

      Kaikkihan metulkitsemme kaikki oman värittävän seulamme kautta. Minulle Raamatun on täytynyt matkan varrella muuttua melkein kuolleeksi kirjaksi, koska melkein kaikkiin sen sanoihin liittyi lapsuudessa syötettyä potaskaa. Vieläkin ujostelen ja arastelen tekstissäni käyttää kirjan rankimpia sanoja. Jonkinlaista takaisinottoa olen kuitenkin tekemässä. Jatketaan.

  3. Ollitapio P.
    Kirjoitettu maaliskuu 14, 2010 kello 06:02 | Suora linkki kommenttiin

    Eräässä porvarillisessa lehdessä oli monta vuotta sitten erään herätyskristityn kirjoitus Jeesuksen ristin tiestä. Sen mukaan se oli timantinkova taival,jonka Kristus kulki loppuun saakka,aina ristinkuolemaansa asti. Minä jouduin niin koville lukiessani lasten pahoinpitelystä ja mustasta kasvatuksesta yrittäessäni ymmärtää koulukiusaamisen taustaa. Olen lukenut tässä tarkoituksessa mm. Alice Millerin Alussa oli kasvatus ja Soili Hautamäen Ydintrauma. Terho Pursiainenkin on joutunut katsomaan syvälle sieluunsa kuten voidaan lukea hänen Summastaan. Mutta nämä ovat varsin vahvaa ruokaa eivätkä sovi maitokristityille,jos asiaa ajatellaan Lutherin Roomalaiskirjeen selityksen ja esipuheen pohjalta.

Kommentoi

Sähköpostisi tulee aina pysymään salassa, emmekä näytä sitä julkisesti. Pakolliset kentät ovat merkitty *

* *

Sisällysluettelo

  • Viimeisimmät kommentit

    • Salla sanoi 2 kuukautta sitten:
      https://forums.catholic.com/showthread.php?t=89182 New Catholic Encyclopedia (2003): “Mortification. The deliberate restraint that one places on na... Lutherin väkivaltainen Jumala
    • Salla sanoi 2 kuukautta sitten:
      Aamen tuohon mitä sanot! Pseudo-Dionysioksen määrittelemän klassisen kolmi-vaiheisen tai -tasoisen matkan purgatio oli puhdistumisvaihe ja kiira... Lutherin väkivaltainen Jumala
    • Daniel Nylund sanoi 3 kuukautta sitten:
      ”Tästä näkökulmasta Lutherin anselmilaispohjainen ajatus on helpotus: jos pahuus vaatii sovituksen rankaisemalla, se rankaisu ja viha on jo kohd... Lutherin väkivaltainen Jumala
    • Jannu sanoi 3 kuukautta sitten:
      Tässä hauska marssilaulu USA:n merijalkaväeltä: "One, two, three, four, every night we pray for war! Five, six, seven, eight, rape, kill, muti... Lutherin väkivaltainen Jumala
    • Salla sanoi 3 kuukautta sitten:
      Tuomas Akvinolaisen legitimoima erottelu ajallisista ja iankaikkisista rangaistuksista, mikä erottelu on edelleen voimassa katolisessa ajattelussa, o... Lutherin väkivaltainen Jumala

Hae teoblogista

Uusimmat artikkelit

  • Mimeettinen tartuntatilasto

    Sivulatauksia sitten 26.1.2009

  • 0186013