« »

Jeesus valitsee seuraajansa

0 kommenttia Kirjoitettu joulukuu 6, 2011 Muokattu tammikuu 10, 2016

Sitten Jeesus nousi vuorelle. Hän käski luokseen ne, jotka hän oli valinnut, ja he lähtivät hänen mukaansa. Nämä kaksitoista Jeesus kutsui olemaan kanssaan lähettääkseen heidät saarnaamaan ja valtuuttaakseen heidät karkottamaan saastaisia henkiä: Simon, jolle hän antoi nimen Pietari, Jaakob Sebedeuksen poika ja tämän veli Johannes, joille hän antoi nimen Boanerges – se merkitsee: ukkosenjylinän pojat – [1]

Valittujen listan kärjessä oli kolme kunnianhimoista kuumakallea, jotka olisivat sopineet paremmin väkivaltaiseen vastarintaliikkeeseen rekrytoitaviksi. Mies joka lupasi paljon ja oli vakaa kuin upottava suo, sai Jeesukselta nimekseen Kallio. Pietari oli tulisieluinen sankari, jonka suu oli aina harkintaa vikkelämpi. Jaakobia ja Johannesta Jeesus kutsui alkuintuitionsa perusteella ukkosen jyrinän pojiksi. Kaikki jännitteet tarttuivat heihin ja he maksimoivat jokaista kohtaamaansa vihamielisyyttä. Kun erään kyläpahasen asukkaat eivät käyttäytyneet vieraanvaraisesti vaeltavaa opetuslapsijoukkoa kohtaan, ukkosenjyrinän veljekset provosoituivat kutsumaan taivaallista tulta tuhoamaan koko kylän[2]. Jeesus kuitenkin nuhteli heitä vaikka he käyttäytyivätkin antamansa lempinimen mukaisesti. Onko tämä esimerkki Jeesuksen käyttämästä ironiasta? Hän antaa lempinimen, jonka tarkoitus oli muistuttaa veljeksiä heidän mimeettisestä heikkoudestaan. He eivät kuitenkaan huomaa lempinimen itsetuntemuksellista vihjettä, vaan ottavat nimen imarteluna ja käyttäytyvät sen mukaisesti. Seuraavaksi kertomuksen lukijalle tarjotaan mahdollisuus huomata lempinimen ironia. Siltä varalta että lukijakaan ei sitä huomaa, jotkut myöhemmät käsikirjoittajat ovat lisänneet tarkentavan selityksen. Sen mukaan Jeesus sanoi Boanergesin veljeksille: Te ette tiedä, minkä hengen omat te olette. Ihmisen Poika ei tullut ihmisten sieluja kadottamaan vaan pelastamaan.[3]

Aito tai ei, ilmaisu on kuitenkin aika mielenkiintoinen. Voiko joku ihminen olla tietämätön siitä minkä hengen ohjauksessa pohjimmiltaan on? Jeesus väitti että nämä ihan tavallisen kostonhaluiset veljekset olivat pohjimmiltaan pelastushaluisia ihmisiä. He seurasivat Jeesusta koska olivat aavistaneet hänessä pelastajan eivätkä kostajaa. Silti he olivat edelleen väkivaltaisen vastavuoroisuuden pauloissa ja yrittivät houkutella Jeesustakin siihen mukaan.

…sekä Andreas, Filippus ja Bartolomeus, Matteus, Tuomas ja Jaakob Alfeuksen poika, Taddeus, Simon Kananeus.[4] Useimmista opetuslapsista ei ole tässä vaiheessa, eikä myöhemminkään, mitään erityistä sanottavaa. Jälkeenpäin se voidaan lukea vain heidän edukseen. Se, mitä muista myöhemmin kerrotaan, ei yleensä ole kovin imartelevaa.

Ainoastaan Juudaksen teko mainitaan jo esittelyvaiheessa:

ja Juudas[5] Iskariot,[6] sama joka kavalsi[7] hänet.

Vaikka Markus kertoo mitä Juudas aikanaan oli tekevä, Juudas on tässä vaiheessa yhtä varauksettomasti ja laskelmoimattomasti opetuslapseksi kutsuttu kuin muutkin opetuslapset. Juudas sai saman julistustehtävän ja saman vallan karkottaa saastaisia henkiä. Silti lukijalle paljastetaan loppukertomuksen juonikäänne heti alkuun. Miksi? Miksi ei? Markushan aikoi kertoa lukuisia noloja esimerkkejä kaikkien opetuslasten ymmärtämättömyydestä, pelkuruudesta ja vallanhimosta. Pitkässä kaaressa Juudas ei tulisi käytöksellään ainakaan Markuksen kertomuksessa erottautumaan muista opetuslapsista millään olennaisella tavalla. Ei hänen tavassa vastata Jeesuksen kutsuun ollut mitään kavalaa. Varmaan hän muiden lailla uskoi todella seuraavansa opettajaansa voitokkaaseen loppuun asti.

Ei ole mitään syytä uskoa, että Jeesus oli kutsunut Juudasta mihinkään muista poikkeavaan tehtävään. Ensimmäisten evankeliumien valossa Jeesus sijoitti häneen samat toiveet ja odotukset kuin muihinkin, ja suhtautui häneen samalla rakkaudella. Kolmisen vuotta Juudas julisti muiden opetuslasten kanssa Jumalan valtakunnan tulemista, vaikkei ymmärtänyt siitä sen enempää kuin hekään.

Oliko Jeesus kutsunut kokoon omien tavoitteidensa kannalta tarkasti valikoidun dream teamin? Jos sellainen ylipäänsä oli mahdollista koota, niin tämä ei ollut se. Vai oliko sittenkin? Evankeliumit eivät kerro Jeesuksen rekrytointikriteereistä mitään. Miksi hän kutsui ketä kutsui? Kutsuiko hän mahdollisesti sellaisiakin, jotka vastasivat siihen kieltävästi? Miksi vain osasta jäi kertomukselliset jäljet ja toisista ei juuri mitään tarinaa? Mitä valintakriteerejä Jeesuksella ikinä olikaan, hän ei ainakaan käyttänyt niitä ongelmatapausten ja luusereiden poissulkemiseen. Riitti kun tarjokkaat olivat valmiita jättämään taakseen kaiken, minkä varaan olivat turvallisuutensa ja identiteettinsä siihen asti rakentaneet.

Nämä kaksitoista epätodennäköistä miestä Jeesus kutsui ensisijaisesti vain olemaan kanssaan.[8] Se riitti alkuun. Kaikki olivat hänen kanssaan muutaman vuoden. Tiesikö hän jo alussa, ettei kukaan tulisi olemaan hänen kanssaan loppuun asti? Ehkä hän vielä tässä vaiheessa oikeasti uskoi ja toivoi kutsuneensa kokoon kuolemaan asti lojaalisen ryhmän.

Tästä alkoi koomisen sankarillinen ja traaginen draama jonka kerronta alkaa Rooman mitättömimmän maakunnan pohjakerroksista.[9] Köyhät ja vallattomat, kalastajat ja maanviljelijät, halvatut ja pitaaliset, riivatut ja saastaiset, naiset ja lapset nousevat tämän kertomuksen päähenkilöiksi. Jumalan valtakunta hiipii ihmisten maailmaan sen kautta, että uhrit tulevat nähdyiksi ja saavat ihmisen äänen.


[1] Mark 3:13-18. Matt 10:1-4. Luuk 6:12-16.

[2] Luuk 9:54.

[3] Luuk 9:55, 56.

[4] Mark 3:18.

[5] Etunimessä ei ole mitään ihmeellistä. Tunnetun VT:n esikuvan mukaan Juudaksen nimi oli hyvin suosittu Jeesuksen aikana. UT:ssa mainitaan peräti kahdeksan Juudas-nimistä henkilöä.

[6] Ei ole selvää mitä nimi Iskariot tarkoittaa. Yleisimmän tulkinnan mukaan se rakentuu sanoista ish kerioth, Keriothista kotoisin, vaikka sellaisen paikkakunnan sijainnista ei ole mitään varmuutta. Sen perusteella on kuitenkin veikattu, että Juudas olisi opetuslapsista ainoa, joka ei olisi Galileasta, vaan mahdollisesti Juudeasta – maakunnasta jossa galilealaisia halveksittiin.

[7] Sanaa paradidomi ei missään muussa asiayhteydessä ole käännetty kavaltamiseksi. Se tarkoittaa haltuun antamista, toiselle luovuttamista.

[8] Mark 3:14.

[9] Myers Ched. Binding the Strong Man. s. 40.

Avainsanat: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
« »

Kommentoi

Sähköpostisi tulee aina pysymään salassa, emmekä näytä sitä julkisesti. Pakolliset kentät ovat merkitty *

* *

Sisällysluettelo

  • Viimeisimmät kommentit

    • Salla sanoi 2 viikkoa sitten:
      https://forums.catholic.com/showthread.php?t=89182 New Catholic Encyclopedia (2003): “Mortification. The deliberate restraint that one places on na... Lutherin väkivaltainen Jumala
    • Salla sanoi 2 viikkoa sitten:
      Aamen tuohon mitä sanot! Pseudo-Dionysioksen määrittelemän klassisen kolmi-vaiheisen tai -tasoisen matkan purgatio oli puhdistumisvaihe ja kiira... Lutherin väkivaltainen Jumala
    • Daniel Nylund sanoi 3 viikkoa sitten:
      ”Tästä näkökulmasta Lutherin anselmilaispohjainen ajatus on helpotus: jos pahuus vaatii sovituksen rankaisemalla, se rankaisu ja viha on jo kohd... Lutherin väkivaltainen Jumala
    • Jannu sanoi 4 viikkoa sitten:
      Tässä hauska marssilaulu USA:n merijalkaväeltä: "One, two, three, four, every night we pray for war! Five, six, seven, eight, rape, kill, muti... Lutherin väkivaltainen Jumala
    • Salla sanoi 1 kuukausi sitten:
      Tuomas Akvinolaisen legitimoima erottelu ajallisista ja iankaikkisista rangaistuksista, mikä erottelu on edelleen voimassa katolisessa ajattelussa, o... Lutherin väkivaltainen Jumala

Hae teoblogista

Uusimmat artikkelit