« »

8 Kysymyksiä ja vastausyrityksiä

1 kommentti Kirjoitettu maaliskuu 15, 2012 Muokattu tammikuu 10, 2016

Kertomuksen jälkeen alkoi sen tulkinta. Jeesus eli ja kuoli väärin ymmärrettynä. Sellaiseksi hän olisi jäänytkin, ellei ylösnousemuksen ihme olisi saanut hänen seuraajiaan miettimään tapahtumien merkitystä uudestaan.

Minulla ei ole tarpeeksi asiantuntemusta pysyäkseni vain niissä vastauksissa, jotka evankeliumien pohjalta hahmottuivat. Yritän silti olla kuljettamatta näihin vastauksiin liikaa sitä jälkiymmärrystä, joka parin tuhannen vuoden aikana on syntynyt. Vasta myöhemmin käsittelen perusteellisemmin millä tavalla pääsiäistapahtumia on eri aikakausina tulkittu ja mitä niistä ajatellaan tänään.

Yritän kuvitella minkälaisia merkityksiä ja johtopäätöksiä pelkän kertomuksen pohjalta on tehty. Tekstini saattaa paikoin muistuttaa enemmän omaa uskoani kuin alkukristittyjen todellisia käsityksiä.[1]

 


[1] Räisänen Heikki. Mitä varhaiset kristityt uskoivat. WSOY 2011. Tämä Räisäsen elämäntyön tiivistelmä antaa tieteellisen kuvan siitä mitä lähteiden perusteella voidaan päätellä. Minä annan mielikuvitukselleni enemmän sijaa kuin tiukka tieteellisyys sallisi. Osa esittämistäni kysymyksistäkin saattavat olla sellaisia joita alkukristityt eivät edes pohtineet vaan ovat oman aikani tuotteita.

Avainsanat: , , , ,
« »

1 Kommentti

  1. apila
    Kirjoitettu huhtikuu 13, 2012 kello 23:04 | Suora linkki kommenttiin

    Tuo on hyvä kirja Mitä varhaiset kristityt uskoivat.Monista asioista monella uskoivat monella tavalla.Tällä meidän aikana on ihmisiä ja ryhmiä jotka tarkalleen tietävät miten asiat ovat ,se ihmetyttää ,sen jälkeen kun luki tuon kirjan.He jotka olivat lähempää Jeesusta uskoivat monella tavalla ja me jotka olemme kauempaa sanomme tarkan opin, tämä on hämmästyttävää.

Kommentoi

Sähköpostisi tulee aina pysymään salassa, emmekä näytä sitä julkisesti. Pakolliset kentät ovat merkitty *

* *

Sisällysluettelo

  • Viimeisimmät kommentit

    • Salla sanoi 2 kuukautta sitten:
      https://forums.catholic.com/showthread.php?t=89182 New Catholic Encyclopedia (2003): “Mortification. The deliberate restraint that one places on na... Lutherin väkivaltainen Jumala
    • Salla sanoi 2 kuukautta sitten:
      Aamen tuohon mitä sanot! Pseudo-Dionysioksen määrittelemän klassisen kolmi-vaiheisen tai -tasoisen matkan purgatio oli puhdistumisvaihe ja kiira... Lutherin väkivaltainen Jumala
    • Daniel Nylund sanoi 2 kuukautta sitten:
      ”Tästä näkökulmasta Lutherin anselmilaispohjainen ajatus on helpotus: jos pahuus vaatii sovituksen rankaisemalla, se rankaisu ja viha on jo kohd... Lutherin väkivaltainen Jumala
    • Jannu sanoi 3 kuukautta sitten:
      Tässä hauska marssilaulu USA:n merijalkaväeltä: "One, two, three, four, every night we pray for war! Five, six, seven, eight, rape, kill, muti... Lutherin väkivaltainen Jumala
    • Salla sanoi 3 kuukautta sitten:
      Tuomas Akvinolaisen legitimoima erottelu ajallisista ja iankaikkisista rangaistuksista, mikä erottelu on edelleen voimassa katolisessa ajattelussa, o... Lutherin väkivaltainen Jumala

Hae teoblogista

Uusimmat artikkelit

  • Mimeettinen tartuntatilasto

    Sivulatauksia sitten 26.1.2009

  • 0185738