Esittely

Miksi Vanhan Testamentin Jumala oli niin sotaisa? Miksi Uuden Testamentin Jumala näyttää vaativan veriuhria voidakseen antaa ihmiskunnalle anteeksi? Miksi Kristikunnan historiasta tuli niin väkivaltainen? Onko kristinuskossa mitään ainutlaatuista sisältöä? Miksi ”Jumalan valtakunta” muistuttaa kaikkia muita valtakuntia maan päällä?

Yhteisöllisyys miinus yksi on edelleen liian toimiva resepti sekä kristikunnan sisällä että koko maailmassa. Ihmiskunnan alusta asti yhteisöllisyys on aina rakennettu uhrin ympärille, yhteisen vihollisen varaan. Vaikka heimoa yhdistävä uhrikulttuuri on purettu ja koko kansaa yhdistäviä vihollisia on vaikea löytää, syntipukkien aika ei suinkaan ole ohi. Hylkääminen, ulosnauraminen, nöyryyttäminen ja lynkkaaminen tai vain sivistyneen hillitty ylenkatse ovat edelleen tärkeitä yhteisöllisyyden peruspilareita.

Löytyykö mitään todella väkivallatonta tapaa elää yksilönä ja yhteisönä?

Ehkä voimme yhdessä raivata tilan, jossa voimme ajatella sydän syrjällään. Siinä tilassa voi olla paljastetun häpeilevää mykkyyttä ja nöyryytetyn itsevarmuuden sanattomuutta.  Antaa ajatusten olla pieniä katkeilevia pätkiä. Antaa keskustelun olla änkyttää ja sammaltavaa haparointia uusien oivallusten perään. Menneiden vuosisatojen ylimielisten vakaumusten ja väkivaltaisten oikeassa olemisten jälkeen, väkivallattoman uskon, toivon ja ehkä jopa teologiankin rakentuminen tapahtuu sydän syrjällään ja todellisuuden tajusta murtuneena.

Teoblogin historiaa

Nimestään huolimatta Teoblogi ei ole vain teologien tai uskovien foorumi. Sellaista en todellakaan antaisi itselleni synttärilahjaksi. Teoblogi vain tuntui lyhyeltä ja näppärältä nimeltä. Ovathan väkivallan ja siitä pelastumisen juuret syvästi myös teologisia.

Olen työstänyt tätä teemaa monta vuotta. Osia siitä olen julkaissut Ystäväkirjeiden muodossa ja osan olen lähettänyt sähköpostilistallemme. Kumpikaan muoto ei kuitenkaan sovi läheskään koko materiaalille. Alun perin suunnittelin aiheesta kirjaa mutta aineisto on paisunut jo monen kirjan kokoiseksi. Jokainen niistä on kesken ja tulee luultavasti sellaiseksi jäämään. Pitkään en oikein tiennyt kenelle ja mitä varten enää kirjoitin. Välillä on ollut usean vuoden uupumusta ja masennusta, jolloin en ole Ystävyyden Majatalon töiden lisäksi jaksanut kirjoittaa mitään.

Viime vuoden (08) lopulla Olli Sinivaara pyysi minua kirjoittamaan Girard -kiinnostuksestani Nuori Voima kulttuurilehden Girard Teemanumeroon. Se antoi minulle taas uutta potkua kirjoittamiseen. Samalla alkoi kypsyä ajatus work-in-progress -tyylisestä blogista. Ei tarvitsisi liikaa huolehtia  tekstin viimeistelystä tai julkaisukustannuksista, eikä tarvitsisi rasittaa sähköpostilistalaisia aiheilla, jotka eivät välttämättä kaikkia kiinnostaisi. Pyysin (netti)taiteilijatyttäreni Titiuta tekemään sellaisen minulle syntymäpäivälahjaksi. Niinhän tämä blogi avattiin 17.02.08 lahjana itselleni ja toivottavasti myös sinulle.

Girardin teorian esittelyn jälkeen tulen käsittelemään VT tärkeimpiä kertomuksia. Uudessa Testamentista teen kommentaaria Jeesuksen elämästä keskittyen lähinnä Markuksen evankeliumiin, josta on tarkoitus tehdä kattava kommentaari. Siitä siirryn parituhatvuotisen historian kautta tarkastelemaan halun, kilpailun, kateuden, väkivallan ja uhriuden teemoja tänä päivänä. Julkaisen artikkeleita sisällysluettelon eri kohdista, sitä mukaa kun ne tuntuvat tarpeeksi valmiilta.

Olen tekemässä vuorovaikutteista kirjaa – isoa sellaista. Aiotun kokonaisuuden hahmottamiseksi tärkeimmät pääotsikot on annettu, vaikka niiden alla ei vielä olisi mitään tekstiä.

Pyydän sinua osallistumaan valistuneella palautteellasi, arkisella kokemuksellasi, oivalluksillasi, epäilyksilläsi ja vastaväitteilläsi. Kommentoi tekstiäni tai niiden kommentteja.

Pyydän kunnioittavaa keskustelua. Älä vähättele omia tai kenenkään muunkaan mielipiteitä ja uskomuksia.

Minä moderoin keskustelua kohtuullisen valistuneen diktaattorin otteilla. Jätän perusteluitta julkaisematta kommentit, jotka mielestäni sopivat paremmin jollekin toiselle foorumille.

Tekstiäni saa vapaasti siteerata, käyttää ja julkaista kunhan kantaa häpeän itse ja ohjaa kunnian minulle 😉

Sydämellinen kiitos Tiulle ja Jonakselle upeasta työstä räätälöidyn blogin rakentamisesta. Kiitos myös kaikille teille, jotka olette omalla osuudellanne tehneet elämän ja työn Ystävyyden Majatalossa mahdolliseksi.

PS: Kesäisin Ystävyyden Majatalon toiminta vie yleensä kaiken aikani ja siksi TeoBlogin ylläpito jää yleensä harvemmaksi. Palailen asioiden ääreen taas iltojen hämärtyessä ja kylmentyessä. Talvet ovat yleisesti olleet minulle tärkeimpiä kirjoittamisen vuodenaikoja.

Sisällysluettelo

  • Viimeisimmät kommentit

    • Salla sanoi 2 viikkoa sitten:
      https://forums.catholic.com/showthread.php?t=89182 New Catholic Encyclopedia (2003): “Mortification. The deliberate restraint that one places on na... Lutherin väkivaltainen Jumala
    • Salla sanoi 2 viikkoa sitten:
      Aamen tuohon mitä sanot! Pseudo-Dionysioksen määrittelemän klassisen kolmi-vaiheisen tai -tasoisen matkan purgatio oli puhdistumisvaihe ja kiira... Lutherin väkivaltainen Jumala
    • Daniel Nylund sanoi 3 viikkoa sitten:
      ”Tästä näkökulmasta Lutherin anselmilaispohjainen ajatus on helpotus: jos pahuus vaatii sovituksen rankaisemalla, se rankaisu ja viha on jo kohd... Lutherin väkivaltainen Jumala
    • Jannu sanoi 4 viikkoa sitten:
      Tässä hauska marssilaulu USA:n merijalkaväeltä: "One, two, three, four, every night we pray for war! Five, six, seven, eight, rape, kill, muti... Lutherin väkivaltainen Jumala
    • Salla sanoi 1 kuukausi sitten:
      Tuomas Akvinolaisen legitimoima erottelu ajallisista ja iankaikkisista rangaistuksista, mikä erottelu on edelleen voimassa katolisessa ajattelussa, o... Lutherin väkivaltainen Jumala

Hae teoblogista

Uusimmat artikkelit