« »

Synti Pyhää Henkeä vastaan

2 kommenttia Kirjoitettu maaliskuu 6, 2012 Muokattu tammikuu 10, 2016

Mutta Jeesus ei vain kutsu. Hän esittää myös mahdollisimman ankaran varoituksen.[1]:

Joka ei ole minun puolellani, on minua vastaan, ja joka ei yhdessä minun kanssani kokoa, se hajottaa.[2]

Tässä Jeesus asettaa kahden valtakunnan lainalaisuudet kaikessa yksinkertaisuudessaan vastakkain: Joko kokoat tai hajotat. Joko etsit sovintoa kaikkien kanssa, tai etsit sovintoa vain tiettyjen kanssa. Joko pyrit sovintoon kaikkien vihollisten kanssa tai sitten yhdistät pienemmät viholliset kanavoimalla heidän kanssaan koetut ristiriidat ja aggressiot yhteisesti valittuun ulkopuoliseen.

Kaiken lisäksi hän esittää itsensä ainoana todellisena kokoajana. Hän tekee sen niin ehdottomasti, että pitää kaikkia vastustajiaan hajottajina. Kuulostaako tolkuttomalta? Pitääkö Jeesus itseään todella ainoana tarpeeksi sisään sulkevana ja avosylisenä kokoajana? Siitä ei tämän tekstin pohjalta ole epäilystäkään. Joka on häntä vastaan, ja yrittää tehdä hänestä syntipukin, todistaa asenteellaan ja käytöksellään olevansa hajottaja, vaikka syntipukin uhraaminen onkin perinteisesti koonnut kilpailijat uuteen tilapäiseen yhteyteen.

Samalla hänen argumenttinsa on kuitenkin yleismaailmallisempi: Kuka tahansa yrittää tehdä kenestä tahansa syntipukin, niin kuin te minusta, on hajottaja eikä kokoaja. Kehen tahansa sijaisuhriin kohdistuva väkivalta tulee minun kauttani osoittautumaan pohjimmiltaan hajottavaksi eikä yhdistäväksi. Minun jälkeen uhriin sijoitettu Saatana ei enää olekaan sitä miltä se näyttää ja Jumalaksi kuviteltu saatanallinen väkivalta on juuri sitä miltä se näyttää – saatanallista väkivaltaa. Jumala löytyykin uhrista, joka on kuviteltu Saatanaksi ja Saatana löytyy uhraajasta joka on kuviteltu Jumalaksi.

Jeesus asettautuu tien jakajaksi: Minua ennen tämä yhteisöjä yhdistävä saatanallinen harha on ollut peitettynä. Uhraamisen välttämättömyys ja väistämättömyys on ollut kaikkien kulttuurien kiistaton käytäntö. Mutta minun jälkeeni se ei ole enää itsestään selvää. Joka on ymmärtänyt että Jumalan Henki on väkivallaton ja kaikki syliinsä sulkeva, mutta silti haluaa turvautua Jumalan nimellä pyhitettyyn väkivaltaan, herjaa armon lähdettä.

Sen tähden sanon teille: jokainen synti ja herjaus tullaan antamaan ihmisille anteeksi, mutta Hengen herjaamista ei anteeksi anneta.[3]

Itsensä herjaamiseen Jeesus ei tässäkään kohtaa suhtaudu mitenkään loukkaantuneesti. Hän ei edes väitä että ne jotka juuri ovat pilkanneet häntä Belsebulin kätyriksi, olisivat syyllistyneet Hengen pilkkaamiseen.[4] Hän ei puhunut edes Jumalan pilkkaamisesta, josta häntä itseään myöhemmin syytettiin ja josta aina tuomittiin kuolemaan. Silti hän katsoo aiheelliseksi varoittaa jostain paljon syvällisemmästä ja ilmeisesti paljon tietoisemmin valitusta herjaamisen mahdollisuudesta.[5]

Jeesus ei demonisoinut vastustajiaan, eikä väittänyt heidän olevan riivattuja. Hän vain varoitti torjumasta anteeksiannon henkeä niin perusteellisesti, että mitätöisi myös itseen kohdistuvan armon. Kaikki syyllistyvät pyhittämään pahaa ja selittämään väärät tekonsa hyviksi. Mutta joka alkaa kirota hyvyyttä pahuudeksi voi tuhota moraalisen tajunsa niin perusteellisesti, että sulkee itsensäkin sen hyvyyden ulottumattomiin.

Niille, jotka ovat kiduttaneet itseään näillä lauseilla (niin kuin itsekin lapsena) voin vain vakuuttaa nöyränä mielipiteenäni: Jos olet hädissäsi anteeksiannon kuulumisesta sinulle, et kuulu Jumalan Hengen pilkkaajiin. Päinvastoin, sinä kuulut niihin, jotka kaikista väkivaltaisista fantasioistaan tai teoistaan huolimatta tunnistavat tarvitsevansa Jumalan armoa. Kovuuttaan, hylkäävyyttään tai väkivaltaisuuttaan kauhistuva ei ole Jumalan Hengen pilkkaaja vaikka pitäisi asemaansa kuinka epätoivoisena. Jokainen meistä on ensin armon vastaanottaja ja vasta vaikean prosessin jälkeen mahdollisia anteeksiannon antajia ja sovinnon tekijöitä. Ainoastaan se joka kiroaa koko tämän prosessin pahaksi ja vältettäväksi on kieltänyt anteeksiannon lähteen myös itseltään.[6]

Toisen uhraamiseen osallistumisen saa anteeksi. Kaikki tarvitsemme anteeksiantoa siitä. Mutta jos pitää pahana sitä henkeä, joka paljastaa uhrin ja puolustaa häntä, on vaarassa pilkata pyhää henkeä. Suurimmassa riskiryhmässä ovat ne hengelliset johtajat jotka ottavat oikeudekseen sulkea ulos, häpäistä, kirota ja julistaa joku ihmisille ja Jumalalle kelpaamattomaksi.[7] Pyhä henki on aina pyhitetyn väkivallan uhrin puolustaja[8]. Pyhä Henki tarjoaa uhraajille totuuden tunnustamista, parannuksen tekoa ja anteeksiantoa.


[1] Hänen varoituksensa on niin ankara, että se on sitonut kuristavaan otteeseensa lukemattomia ihmisiä, joille se ei ollenkaan kuulu

[2] Mark 3:28-30. Matt 12:31,32. Luk 12:10.

[3] Matt 12:31

[4] Kirkon myöhempi käytäntö oli paljon ankarampi. Wink Walter. The Human Being. Jesus and the Enigma of the Son of the Man. Fortress Press. Minneapolis. 2002. s. 83-96.

[5] Hyvin tietoisesta valinnasta kertoo myös myöhemmin tuntemattoman kirje juutalaisille. (Heb 6:4-6, 10:29). Siinä hengen pilkkaamista varoitetaan nimenomaan niitä, jotka ovat jo oppineet tuntemaan Jumalan hengen, mutta tietoisesti valitsevat pitää sitä pilkkanaan. Tässäkään ei käsittääkseni kuvata lankeemusta anteeksiannon ja sovinnon hengestä, vaan määrätietoista armollisuuden pilkkaamista.

[6] Heim Mark. S. Saved From Sacrifice. A Theology of the Cross. WM.B. Eerdmans Publishing Co. Grad Rapids/Cambridge. 2006. s. 156.

[7] Alison James. On being liked. Darton, Longman and Todd. London 2003. s. 142.

[8] Luuk 12:10-12)

Avainsanat: , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
« »

2 Kommenttia

  1. Kirjoitettu maaliskuu 6, 2012 kello 07:24 | Suora linkki kommenttiin

    Todella vaikea teksti lukea, erittäin paljon hyvää sisällä, nätisti paketoituna. Tän paketin otan mukaani ja taidan availla silloin tällöin pohdittavaksi. Tää kirjoitus on nyt sellainen, että sillä vois olla mahdollisuudet olla hyvinkin suuresti vaikuttava ympäristöönsä. Mutta koska en taas oikeastaan osaa sanoa, että miltä osin siinä olisi jotain aivan uutta verrattuna siihen, mitä oot aiheesta aiemmin kirjoitellut, niin voikin olla, että itse on vaan just nyt sopivasti vastaanottavainen, ja hyvin suuri vaikutus voi kohdistua hyvin tähän yhteen hyvin pieneen yksilöön.

  2. Näkymätön tyttö
    Kirjoitettu maaliskuu 10, 2012 kello 01:26 | Suora linkki kommenttiin

    Olen kuullut aiheesta monia tulkintoja elämäni aikana. Tämä on tietyllä tapaa mullistavin niistä kaikista, ja samalla kuitenkin sellainen, joka tuntuu resonoivan sieluni kanssa hyvin vahvasti. Haluaisin sanoa paljonkin omasta kamppailustani aiheen kanssa, mutta en saa käännettyä sitä kaikkea sanoiksi nyt. Tyydyn sanomaan tämän: teksteistäsi olen saanut paitsi lohtua, myös häivähdyksiä täysin toisenlaisesta Jumalasta, kuin mihin olen tottunut. Niin myös tästä.

Kommentoi

Sähköpostisi tulee aina pysymään salassa, emmekä näytä sitä julkisesti. Pakolliset kentät ovat merkitty *

* *

Sisällysluettelo

  • Viimeisimmät kommentit

    • Salla sanoi 2 kuukautta sitten:
      https://forums.catholic.com/showthread.php?t=89182 New Catholic Encyclopedia (2003): “Mortification. The deliberate restraint that one places on na... Lutherin väkivaltainen Jumala
    • Salla sanoi 2 kuukautta sitten:
      Aamen tuohon mitä sanot! Pseudo-Dionysioksen määrittelemän klassisen kolmi-vaiheisen tai -tasoisen matkan purgatio oli puhdistumisvaihe ja kiira... Lutherin väkivaltainen Jumala
    • Daniel Nylund sanoi 3 kuukautta sitten:
      ”Tästä näkökulmasta Lutherin anselmilaispohjainen ajatus on helpotus: jos pahuus vaatii sovituksen rankaisemalla, se rankaisu ja viha on jo kohd... Lutherin väkivaltainen Jumala
    • Jannu sanoi 3 kuukautta sitten:
      Tässä hauska marssilaulu USA:n merijalkaväeltä: "One, two, three, four, every night we pray for war! Five, six, seven, eight, rape, kill, muti... Lutherin väkivaltainen Jumala
    • Salla sanoi 3 kuukautta sitten:
      Tuomas Akvinolaisen legitimoima erottelu ajallisista ja iankaikkisista rangaistuksista, mikä erottelu on edelleen voimassa katolisessa ajattelussa, o... Lutherin väkivaltainen Jumala

Hae teoblogista

Uusimmat artikkelit

  • Mimeettinen tartuntatilasto

    Sivulatauksia sitten 26.1.2009

  • 0186013