« »

Lynkkaus alkaa

1 kommentti Kirjoitettu maaliskuu 10, 2011 Muokattu tammikuu 10, 2016

Sotilaat veivät Jeesuksen maaherran hallintopalatsin sisäpihalle ja kutsuivat koolle koko sotaväenosaston.[1]

Markus alleviivaa, että lynkkaava kansanjoukko löytyi hallintorakennuksen muurien kummaltakin puolelta. Käskyjä totteleva sotilasjoukko muistuttaa villiintynyttä kansanjoukkoa yhdellä oleellisella tavalla. Se taantuu tekemään asioita, jota ainutkaan heistä ei yksin ollessaan tekisi. Toisiaan matkien he intoutuivat karnevalistiseen nöyryytysleikkiin.[2]

He panivat hänen harteilleen purppuranpunaisen viitan ja väänsivät orjantappuroista kruunun ja asettivat sen hänen päähänsä.

Herodes oli alun perin keksinyt Jeesuksen kuninkaallisuutta pilkkaavan viitan. Se oli ruoskimisen ajaksi otettu pois ja pantiin nyt takaisin Pilatuksen keksimän lisärekvisiitan kanssa. Pilatus matki Herodeksen tapaa pilkata Jeesuksen kuninkuutta, mutta tietenkin hänen täytyi lisätä siihen jotain ollakseen astetta parempi kuin se, jonka mallia oli seurannut. Siksi hän lisäsi kuninkaallisiin symboleihin kruunun jonka piikit pitivät sitä tukevasti paikoillaan.

Sitten he alkoivat tervehtiä häntä: ’Ole tervehditty, juutalaisten kuningas!’ He löivät häntä ruokokepillä päähän, sylkivät hänen päälleen ja polvistuivat ja kumarsivat häntä.[3]

Ehkä he saivat virikkeensä vuosittaisista Saturnaalia -juhlistaan, joissa kaikki saivat vaihtaa roolia kenen kanssa halusivat, ja arvalla valittu kuningas sai kantaa kaikkia korkeimman vallan symboleita.[4] Tämä karnevalistinen parodian parodia yltyi villiksi nöyryytysleikiksi, jossa jokainen sotilas sai hetkeksi vapautua kovaa itsekuria vaativasta roolistaan. Kaikkein primitiivisin ja yhdistävin riemu oli aina syntynyt vapaassa tanssissa uhrin ympärillä. Varmaan jokainen ilkkuja kuvitteli olevansa vapaa. Ainakaan kukaan ei lähtenyt edes kokeilemaan mitä tähän ilkkumisorgiaan osallistumattomuudesta olisi seurannut.

Juutalaisillakin oli yksi poikkeuksellinen uhrijuhla, joka ei toteutunut hartaan hiljaisuuden vallassa. Kerran vuodessa vietettiin Mooseksen keksimä suuri sovitusjuhla, jom kippur, jossa yksi vuohipukki säästyi rituaaliselta teurastukselta. Sen päälle laskettiin koko kansan synnit varsin konkreettisella tavalla. Pappi teki sen ensin panemalla kätensä sen päälle. Sen jälkeen koko kansa sai muodostaa kujan, jonka varrella jokainen sai piiskaamalla tai potkimalla osallistua sen ohjaamiseen erämaahan.[5] Sitä syljettiin, pilkattiin, kirottiin ja kohdeltiin kaltoin läpi koko kunniattoman kujan, kunnes se hoiperteli leirin ulkopuolelle kuumaan ja kuivaan erämaahan vailla minkäänlaisia hengissä selviämisen mahdollisuuksia. Tällainen rituaali oli paljon katarttisempi kuin papin suorittama kliinisen tarkka kurkun aukaisu. Alkuperäinen syntipukki joutui kovaäänisen, julman, pitkitetyn ja hylkäävän lynkkausväkivallan kohteeksi – aivan kuten Jeesus nyt roomalaisten sotilaiden keskellä. Syntipukkeja on aina ja kaikkialla kohdeltu olennaisesti samalla tavalla.

Juutalaiset ja roomalaiset väkijoukot olivat nyt kumpikin erikseen kohdelleet Jeesusta kuin lynkattavaa. Kaikki olivat siirtäneet omaa pahuuttaan syntipukin kannettavaksi. Kaiken hän otti kannettavakseen.


[1] Mark 15:16-19. Matt 27:27-31. Joh 19:1-16.

[2] Ei siinäkään ollut mitään poikkeuksellista tai ihmeellistä. Sellaisen käytöksen normaaliudesta voivat tuhannet lapsetkin kertoa omasta kokemuksestaan.

[3] Mark 15:18, 19.

[4] Tämän sirkuksen käytäntöjä kuvataan useissa aikalaisten lähteissä. Bovon Franqois. The Last Days of Jesus. Westminster John Knox Press. Louisville. London. 2006. s. 51.

[5] Tätä myöhemmässä käytännössä syntynyttä pukin kujanjuoksua ei Mooseksen kirjoissa kuvata, enkä tätä kirjoittaessani enää löytänyt lähdettäni.

« »

1 Kommentti

  1. Kirjoitettu maaliskuu 10, 2011 kello 16:57 | Suora linkki kommenttiin

    Kouluissa kiusaajat valitsevat yhden uhrikseen,johon he voivat purkaa vihansa,inhonsa ja halveksuntansa. Mutta Jesaja on oikeassa Herramme kärsivästä palvelijasta luvussa 53. Meidän syntiemme tähden Kristus kärsi kaiken kiusaamisen. Hebrealaiskirjeen mukaan Hän oli kaikessa kiusattu ilman syntiä.

Kommentoi

Sähköpostisi tulee aina pysymään salassa, emmekä näytä sitä julkisesti. Pakolliset kentät ovat merkitty *

* *

Sisällysluettelo

  • Viimeisimmät kommentit

    • Salla sanoi 2 viikkoa sitten:
      https://forums.catholic.com/showthread.php?t=89182 New Catholic Encyclopedia (2003): “Mortification. The deliberate restraint that one places on na... Lutherin väkivaltainen Jumala
    • Salla sanoi 2 viikkoa sitten:
      Aamen tuohon mitä sanot! Pseudo-Dionysioksen määrittelemän klassisen kolmi-vaiheisen tai -tasoisen matkan purgatio oli puhdistumisvaihe ja kiira... Lutherin väkivaltainen Jumala
    • Daniel Nylund sanoi 2 viikkoa sitten:
      ”Tästä näkökulmasta Lutherin anselmilaispohjainen ajatus on helpotus: jos pahuus vaatii sovituksen rankaisemalla, se rankaisu ja viha on jo kohd... Lutherin väkivaltainen Jumala
    • Jannu sanoi 4 viikkoa sitten:
      Tässä hauska marssilaulu USA:n merijalkaväeltä: "One, two, three, four, every night we pray for war! Five, six, seven, eight, rape, kill, muti... Lutherin väkivaltainen Jumala
    • Salla sanoi 4 viikkoa sitten:
      Tuomas Akvinolaisen legitimoima erottelu ajallisista ja iankaikkisista rangaistuksista, mikä erottelu on edelleen voimassa katolisessa ajattelussa, o... Lutherin väkivaltainen Jumala

Hae teoblogista

Uusimmat artikkelit